De zelfde motor                    het motortje van mijn oto

Heb een paar foto’s gemaakt van mijn spullen. En heb deze meegnomen naar de schouwer.

Ben vanavond met Frans aan de slag gegaan om bij de oto de motor erop te plaatsen.

De motor is weer gemonteerd.

De derde solex is nu een puzzel in een in  kist even kijken wat we in de kuip (kist) hebben

Effe in en uitpakken

Frans die de kist weer aan het vullen is met 3800 onderdelen   

De volgende avond 4 -7 - 2006

Standaard met een beetje roest 

Op zoek naar iets wat frame nummer heet. Zou bij een 3800 hier of hier moeten staan

5 - 7 - 2006

brom/snorfietsen krijgen binnenkort een eigen kenteken je kunt kiezen uit een vierkant of een langwerpig model plaat.

           Welke wordt het?                         is het geen plaatje      (vind het er zelf zeker niet mooier op worden maar het wordt verplicht)                                        

De lange: Mening Henriette Frans & nel en mijn broer en van mij zelf natuurlijk

10  07  2006 maandag net terug van kassel. Ga weer vol moed aan project solex opbouw beginnen 15:30

 Een tafel vol onderdelen Zoekt wat makkelijker dan in een kist. De voorvork heb ik weer in elkaar gezet en is bijna compleet.

  Op de tafel nu alles een beetje gesorteerd stuur en trapper afdeling

Het frame krijgt weer vorm. 19:00 uur

 De volgende avond 11-7-2006                                                                                   

 Achterspatbord, trappers en stuurtje geplaatst en een nieuwe bout nagemaakt om de voor rem mee vast te zetten   

  Het voorspatbordje gaat er denk ik morgen op net zoals het motortje

12  07  2006

Geen voorspatbord gemonteerd en niet de motor geplaatst wel motor vier in elkaar gezet motor heeft geen krukas en zuigerstang zuiger gaat goed op en neer en is in goede staat pet is minder maar voor de schouwing is dat niet belangrijk dan is enkel het motor nummer van belang

De motor met NL nummer de tankdop is tevens de maatbeker voor de olie verhouding

14 - 7 - 2006

Met RDW gebeld en afspraak gemaakt voor inslaan frame nummer. Dit gaat gebeuren op maandag 31 - 7 - 2006.

Daarna NL motor op frame geplaatst.

Van de ene de passende pet en dito luchtfilter gehaald.

Uitlaatje gemonteerd

  Reclame plaatje. ooit verkocht  in malden.  Nederland dus

15 - 07 - 2006

Voorspatbordje gemonteerd. En bestelling van banden pakking set bougies etc. gedaan bij van de ven

Dit op halen op 31-7-2006 dan wielen monteren en op naar de RDW voor het chassis nummer.

De bestelling is opgehaald

4 maal binnenband

4 maal buitenband

Een ketting

2 maal carburateur filter

3 maal bougie

Bougie kabel 2 maal

3 maal afdicht ring

2 maal pakking set

1 maal freewheel

Banden gemonteerd en op naar de Rdw.

We zijn terug 65 euro lichter en een nummer rijker!

Dit is zeker geen plaatje de reinste verminking. Maar het moet?

Zoiets maken lijkt mij ook wel iets wel jammer dat ik daarvoor een solex moet halveren (snik)

.

                                    4 - 8 - 2006 een nieuw freewheel geplaatst

                               5 - 8 - 2006 het goede luchtkoeling kapje geplaatst en dito bevestiging rubbertjes

   7-8-2006  De vierde motor zover de onderdelen er zijn in elkaar gezet          de pet weer op de oto motor gezet

Het plaatje waar gekocht weer terug geplaatst op de oto

Drie op een rij

12 - 8 - 2006 

28 - 8 - 2006

09:15  op naar de schouwing in Sevenum. Daar moet ik om tien uur zijn. Om 8 solexen te schouwen 3 van mij en 5 van Hay Bos. Mijn drie solexen zijn geschoud, Om 11:15 zijn ze allen 8 geschouwd. Waarvan 7 op de aanhanger zelf. 5 zijn oke voor de aanvraag van het kenteken 1 bijna en twee moeten nog even langs de rdw Resultaat: de 3 solexen van mij zijn oke en goed voor kenteken aanvraag. Dit ga ik vanmiddag even doen op het postkantoor. Ik kom thuis 11:45 ik check nog even de nummers zodat ik deze kan noteren op het formulier wijziging door de constructie bepaalde snelheid bromfiets (bouwjaar voor 1974) naar 25km/h. nu kom ik erachter dat de schouwer zich bij een van mijn solexen zich heeft vergist in zowel het frame nummer (de eerste nul vergeten) als een cijfer in het bloknummer het moest een 6 zijn en hij noteerde een 5.

Ik bellen. Kan meteen weer komen voor herschouwing moet wel deze solex meenemen gaat zonder aanhanger.

Past zelfs bij de terug reis op de achterbank!

13:00 uur de herschouwing heeft plaatsgevonden . 14:00 uur ben ik bij de Ptt en doe ik de aanvragen weg van mijn 3 pruttelpotjes. Nu moet ik tot 15 werkdagen wachten en kijg mijn papieren thuis in de brievenbus.

15:00 uur ben bij hay en vertel hem het resultaat

2 van Hay zijn ook oke voor kenteken aanvraag.

1 bezit een motor nummer dat oke is maar heeft geen frame nummer (ik verkoop mijn frame nummer door)

Ga dit zo snel mogelijk ombouwen en dan moet deze nog eenmaal naar de schouwer voor herschouwen.

De andere twee bezitten geen frame nummer. Hay gaat binnenkort bellen met de rdw voor het inslaan van de frame nummers. Dan kunnen ook deze weer voor de herschouwing.

2-9-06 zaterdag middag

Net de drie kentekens ontvangen met de post. Wel nog 45 kmh

Frans en ik hebben afgesproken dat we vanmiddag het frame nummer dat ik heb verkocht aan Hay Bos, gaan overzetten.

Ben alvast begonnen met de demontage van het bewuste frame deel.

Deze gaat een framenummer verliezen. Had er namelijk 2      Dit word de ontvanger (eentje van Hay Bos)

Frans is gearriveerd en al driftig aan het sleutelen. en na een tijde zit alles op de goede plaats.

En een test rit (meerderen) waren er nodig  om de solex bijna weer op de oude snelheid te krijgen. Dit gaat bij nog een dag goed weer en waneer de kentekens geplaatst zijn. Zeker goed komen!

12-03-2007 maandag middag

Die dag is gekomen veel zon dus ik denk effe checken of ie nog loopt. Nu de snelheid zat er nog niet in. Moet denk ik nog bijkomen van zijn winterslaap maar na 1 meter duwen prutelde hij al weer een beetje na de tweede meter sprong hij meteen aan en liep zoals ik al vertelden niet snel maar wel op eigen kracht.

26-03-2007 maandag middag

jerry kannetje benzine gehaald. Toen nog effe gereden op en neer naar de Helderse Duinen. Heen geweldig maar terug had ik wind tegen moest dus soms mee trappen. Loopt niet meer zoals voor de motor wissel.

en nu op naar de volgende fase

Zaterdag 08-05-2010 Ik kwam dit onderstaande tegen op internet leuk om hier te vermelden dacht ik voor deze tijd

Bron 08-05-2010 http://www.blacknroll.com/mopelex_ANG.htm

(S)uper (O)geloofelijk (L)euk (E)n (X)enomanie

Solex restauratie

(S)uper (O)geloofelijk (L)euk (E)n (X)enomanie

 

Klik op de picture

Solex kenteken klaar maken 3 - 7 - 2006

Ben vandaag informatie wezen halen wat te doen vooraf de schouwing van mijn 3 solexen.

Ze moeten een frame nummer hebben en het type goedkeuring NL. ook moeten ze in elkaar staan. Frame en motor erop. Hoe de staat van alles is geeft niets. Nu heb ik dus bij een solex geen frame nummer. Dit moet ik oplossen door naar de rdw te gaan en deze slaan er voor mij een nummer in kosten 68,- euro

Mijn 3800 het pruttel Een echte racer

 

mijn oto zonder motor

 

een los motortje

 

Nu nog even kijken of het tandwiel er af te schroeven is, en deze vervangen door een nieuwe

Had ook nog problemen met de elektrische raam van de auto deze heeft mijn broer gelast en zet deze nu met Frans even terug Ik ben ondertussen aan het sleutelen gegaan. En heb het blokje gedemonteerd Frans komt kijken en ik vraag hem nog eenmaal naar de nummers van blokje’s en bijhoren frame op te noemen zodat ik ze nog een laatste maal controleren kan. Heb dit gisteren ook nog eenmaal gedaan met Hernriëtte gedaan, maar eenmaal thuisgekomen met de gegevens. Komen de nummers niet overeen met wat ik zelf al eerder genoteerd had?  Frans begint op te noemen en toen ik zij dat is weer een ander nummer o zegt Frans hier staat er nog een. Ja maar dat kan niet zijn? Elk frame heeft maar een nummer geen twee! Toen zijn we er heel snel achter gekomen dat ik 15 jaar geleden een solex inelkaar heb gebouwd met twee frame nummers (daarom had de andere 3800 ook geen nummer) we hebben besloten dat ik dat onderdeel ga wisselen. En dus de originele nummers ga aanhouden. Na de schouwing het nieuw verkregen nummer van de rdw proberen weer te verkopen? We gaan beginnen met het demonteren van de frame delen. Berry komt even kijken en is na enige tijd driftig mee aan het sleutelen. Na enige tijd is alles na 15 jaar weer op de goede plek en het nieuwe nummer afgeplakt.

Na veel vloeken door mij op die Balke Elende En Nederland met al zijn (peep) regels. Past ook de gaskabel weer.  En heb ik weer hoop dat hij weer zal pruttelen